Agop Ayvaz

yayıncı, yazar, gazeteci

tiyatro oyuncusu

1911 yılında doğdu. Eseyan Okulu’nda Yetişenler Derneği’nde tiyatro kolu başkanlığı yaptı. Üsküdar ve Kadıköy’de, çeşitli tiyatro oyunlarında rol aldı. ‘Kulis’ adında Ermenice tiyatro dergisi çıkardı ve derginin yazıişleri müdürlüğünü yaptı. 1946 yılında başladığı Kulis’i 50 yıl çıkardı. İstanbul’da Türkçe-Ermenice haftalık yayınlanan Agos gazetesinde, tiyatro üzerine yazılar yazdı. 29 Eylül 2006 tarihinde vefat etti.

Kaynak:
Ermeni Portreleri
Hüdavendigar Onur
Burak Yayınları
İstanbul 2000

HAKKINDA YAZILANLAR

Tiyatro, Agop Ayvaz’ı uğurladı
ntv 5 Ekim 2006

Tiyatro adamı Agop (Hagop) Ayvaz’ın cenaze töreni bugün (5 Ekim Perşembe) Feriköy Surp Vartanats Ermeni Kilisesi’nde gerçekleştirildi ve sanatçının naaşı Şişli Ermeni Mezarlığı’na defnedildi.

İSTANBUL – Agop Ayvaz, Birinci Dünya Savaşı yıllarından günümüze uzanan asırlık ömrü boyunca toplumumuza, özellikle de Osmanlı Tiyatrosu’na büyük hizmetler sunmuştu.

Yıllarca tiyatroya emek veren, Türkiye’deki ilk Ermenice tiyatro dergisi olan ‘Kulis’i 50 yıl boyunca kesintiye uğratmadan yayımlamayı başaran Ayvaz, 29 Eylül Cuma günü hayata gözlerini yumdu.

ÜSTÜN AKMEN: TİYATRO İÇİN BÜYÜK KAYIP

Tiyatroyla onikisinde tanışıp, onsekizinde oyuncu olarak işe başlayan, Türk Tiyatrosunun belki de son yaşayan tanıklarından 1911 doğumlu Agop Ayvaz’ın ölümü üzerine bir açıklama yapan Uluslararası Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Türkiye Merkezi Başkanı Üstün Akmen, “Agop Ayvaz Türk Tiyatrosu için unutulmayacak bir markaydı. Türk tiyatro tarihinin bu ulu çınarı Naşit Özcan, Baltazar ve Karakaş ile aynı sahneyi paylaşmış canlı bir tarih, son günlerine kadar seyirci koltuğunda sahne tozu yutmayı sürdüren mümtaz bir tiyatro tutkunuydu,” dedi.

Agop Ayvaz’ın 1946 yılında iki arkadaşıyla birlikte “Kulis” adlı haftalık, Ermenice tiyatro dergisi çıkarmaya başladığına ve bu yayının eksilmeyen bir heyecanla tam 50 yıl sürdüğüne de değinen Akmen, “Esasında Agop Ayvaz’ın tiyatro sevdasını oyunculuk ve dergicilikle sınırlı tutmamak gerekli. Türk tiyatrosunu kuran, emek veren kişilerin mezarlarının bakımını da gönüllü olarak o üstlenmişti. Agop Ayvaz’ın eski tiyatrocuların mezarlarına ilgisi, zaman içinde Şişli Ermeni Mezarlığı’yla da sınırlı kalmadı. Haldun Taner’in, Neyyire Neyir’in ve diğerlerinin mezarlarını da ziyaret ederek, gerekirse bakımlarıyla bizzat uğraşırdı,” dedi.

Akmen, Agop Ayvaz’ı, “Işıklar içinde yatsın” sözleriyle yad etti ve Agop Ayvaz’ın ölümünün Türk Tiyatrosu’nun olduğu kadar Ermeni tiyatrosever vatandaşlarımızın da kaybı olduğunu sözlerine ekledi.