Antonio da Correggio Biyografisi
İtalyan Maniyerist Ressam Antonio da Correggio İtalya’nın küçük bir kasabası olan Correggio’da doğdu. İtalyan Rönesans’ında Parma Okulu’nun en önde gelen ressamıydı.
Antonio da Correggio, 30 Ağustos 1489 tarihinde Correggio, Emilia-Romagna, İtalya’da doğmuştur. Babası Pellegrino Allegri, bir tüccardı. Antonio doğduğu kasabanın adını almıştır. Correggio’nun ilk resim eğitimini sıradan bir ressam olan amcası Lorenzo Allegri’den aldığı tahmin edilir.
Antonioda Modena’ya gitti. 1503-1505 yıllarında Modena’daki Francesco Bianchi Ferrara‘ya çıraklık yaptı. 1505 yılında Mantova’ya geçti. Erken Rönesans’ın en ünlü sanatçısı Andrea Mantegna’dan etkilendiği sanılan Correggio’nun, 1506 yılında Andrea Mantegna öldüğünde 5. Andrea Kilisesi’ndeki Mantegna ailesi şapelinin bezemelerini tamamlama işini üstlendi. Daha sonra Mantova’dan 1510’a kadar kaldığı Correggio’ya geri döndü.
1514 yılında Mantova’daki Sant’Andrea kilisesinin girişi için üç tondo’yu bitirdi ve sonra Correggio’ya döndü.
İsa’nın Mezara Konması, Madonna ve Azizler adlı iki resmi Antonio da Correggio’nun yaptığı bilinmektedir. Her ne kadar erken dönem resimlerinde Andrea Mantegna’nın etkileri görülse de Correggio’nun Leonardo da Vinci’den daha çok etkilendiği, ışık-gölgeyi kullanımı, dış hatları yumuşatma biçiminden anlaşılır. Ayrıca Roma’ya gittiğinde Michelangelo Buonarroti ve Raffaello Santi’nin Vatikan’daki fresklerinden de etkilendiği bilinmektedir.
1518’de Parma’ya çağrıldı. San Paolo Manastırı’nda kubbe altı süslemesini gerçekleştirdi. 1519 yılında bitirdiği San Paolo Manastırı’ndaki Abbessa Giovanna da Piacenza odasının fresk dekorasyonu, Correggio’nun etkinliğinin olgun aşamasını başlatan başyapıtı temsil ediyor.
1520′ de Parma San Giovanni Evangelista Kilisesi’nin süslemesini üstlendi. 1526 -1530 arasında Parma Katedrali’nin süslemesini, 1530’da Mantova Şatosu için büyük panolar yaptı. Dinsel resimleriyle tanındı. Son yıllarında mitolojik konuları da işledi. Gölge-ışığı Venedik ve Romalı sanatçılardan ayrı bir biçimde kullandı. Figürlerin hareketini gölge-ışıkla destekledi. Bu üslup özellikle barok sanatta benimsendi. Duygu onun sanatında bir anlatım aracı oldu. Kubbe süslemesindeki resimleme yöntemi, sonraki dönemlerde çok yinelendi.
Madonna ve San Fancesco adlı ilk mihrap resminde, Raffaello Santi’nin Sistine Madonna’sının etkileri açıkça görülür. Parma Katedrali kubbesindeki Meryem’ in Göğe Çıkışı, Antonio da Correggio’nun fresk alanındaki ustalığını kanıtladığı eseridir. Bu dev boyutlu tavan freski Barok dönemin yanılsamacı resim örneklerinden biridir. Resim bu yanılsamacı üslubuyla kilisenin kubbesini gökyüzüyle birleştirirken cennetin kapılarını aralar.
Dinamik kompozisyonu eşsiz kullanımı, büyüleyici perspektifi ve yandan görülen bir şeyin boyunu kısa gösteren dramatik kısaltma çalışmalarıyla Correggio 18. yüzyılın sanatı Rokoko’yu zamanından önce uygulamayı başarmıştır.
Antonio da Correggio o dönemde ortaya çıkan rakursiyi (kısaltım) ustalıkla kullanarak bulutlar arasındaki figürlerin resim mekanından taşıyormuş gibi görünmesini sağlayabilmiştir. Gizemli ve eklektik bir sanatçı olan Antonio da Correggio’nun resimlerinin üslup bağlantısını belirlemek her zaman mümkün değildir. Antonio da Correggio’nun kompozisyonları genellikle birbiriyle kesişen köşegenlerden oluşur. Karmaşık mekanın hakim olduğu resimlerinde gece karanlığında açık-koyu zıtlığıyla saf bir ışık etkisi oluşturur.
Giorgio Vasari gibi ünlü ressamlar Antonio da Correggio’nun ölümünden sonraki yüzyılda çalışmalarını, kendilerini geliştirmek için yakından incelemiştir. Eserleri 18. ve 19. yüzyıllarda İtalya’ya gelen yabancı ziyaretçiler tarafından her zaman hatırlanmış ve takdir edilmiştir
Antonio da Correggio, Girolama Francesca di Braghetis ile evlendi. Pomponio Allegri adında bir oğlu vardı.
Antonio da Correggio, 5 Mart 1534 tarihinde Correggio, Emilia-Romagna, İtalya’da 45 yaşında ölmüştür.