akademisyen, yazar
Ahmed Baran Dural
15 Aralık 1972 tarihinde İstanbul’da doğdu. İstanbul Özel Amerikan Robert Lisesi’ni 1992 yılında bitirdi. 1998 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü’nden mezun oldu. Yüksek lisansını 2000 Yılında Mimar Sinan Üniversitesi’nde yaptı. ‘1980 Sonrasında Yaşanan Değişim ve Yenisağ: Milliyetçi Hareket (1944-2000)’
2004 Yılında Ankara Üniversitesi SBF Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi Anabilim Dalı’nda tamamladı.
Doktora Tezi;
Türk Muhafazakarlığı ve Nurettin Topçu
» Akademik Unvanlar
•Yardımcı Doçent Doktor » 2005 Yılında
TC Trakya Üniversitesi İİBF Kamu Yönetimi Bölümü
•Doçent Doktor » 2009 Yılında
TC TRakya Üniversitesi İİBF Kamu Yönetimi Bölümü
» Akademik ve İdari Görevler
•İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Kamu Yönetimi Bölüm Başkan Yardımcılığı » 21 Eylül 2009 tarihinden bu yana devam ediyor..
•İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Siyaset ve Sosyal Bilimler Anabilim Dalı Başkanlığı » 10 Şubat 2005 tarihinden bu yana devam ediyor..
» İş Tecrübesi
•Gazetecilik
KöşeYazarlığı, Yayın Koordinatörü, Haber Müdürü, Politika Editörü » 01 Ocak 1992 – 15 Eylül 2003 tarihleri arasında
» Yayınlar
SCI-SSCI veya SCI Expanded Kapsamındaki Yayınları
Othering through Hate Speech: The Turkish-Islamist (V)Akit Newspaper as a Case Study, Yrd. Doç. Dr. Burak Gümüş ile birlikte, Turkish Studies (2012 Eylül sayısında yayımlanmak üzere kabul almıştır), Routledge, USA (Uluslararası SSCI indeksli dergi) (Eylül 2012)
Climate Change and It’s Effects: Turkey According to the International Conventions, Yrd. Doç. Dr. Mahmut Güler ile birlikte, Journal of Enviromental Protection and Ecology, Cilt:8 Sayı:2, Yaz 2007 (Uluslararası SCI indeksli hakemli dergi), s: 410-417. (Temmuz 2007)
Uluslararası Hakemli Dergilerde Yayınlanan Makaleler
DEBATE FOR SOLIDARITY IN THE LEFT WING AND ECEVIT IN 1990s, The International Journal of Civic, Political, and Community Studies, c:11 s: 1 CGPublisher, Illinois, ABD s:21-33 (Mart 2014)
A Few Remarks on the Cultural Aspects of the French Revolution, Humanities and Social Sciences Review Volume:2 NUmber:2, UniversityPublications, USA. s: 379-386 (Aralık 2013)
Changes in Unionism Policy in Turkey: Unionism and Politics, Öğrt. Gör. Üner ERTEM ile birlikte, The Journal of Civic, Political and Commu8nity Studies, c: 10 s: 3, cgplisher, Illinois. (Kasım 2013)
Domestic and International Factors of Ethnic Violence: PKK Movement UNtil 2005, Management and Educational Academic Journal, YıL.9 cilt: 4, Assen Zlatarov University, Bourgas, s: 7-13, Uluslararası Hakemli Dergi. (Eylül 2013)
The Concept of Nation and Nationalism in Turkey Comparing to the West, Bourgas, Bulgaria, Academic Journal Cilt:7 Sayı:2.s. 9-15 (12 puan) (Eylül 2012)
A Theorist Between Fascism and Nationalism in the First Wave of Turkish Nationalism: Nihal Atsiz, The International Journal of Diversity, CGP Melbourne, Australia, Cilt:11 Sayı:1, Yaz 2011 (Uluslararası indekli hakemli dergi) s. 159-175. (12 puan) (Haziran 2011)
The Social Basis of Secularism: From Late- Ottomans to Early Republic Period, Gürkan Ozan Tekin ile birlikte, The International Journal of Humanities, CGP Melbourne, Australia, Cilt: 8 Sayı:1, Yaz 2010 (Uluslararası indeksli hakemli dergi) s. 97-111. (Haziran 2010)
New World Order- AKP- Turkey: Global Dilemma in a Nation-State, The International Journal of Innovation, Management and Technology, Singapore, Cilt:1 Sayı:2, Haziran 2010 (Uluslararası indeksli hakemli dergi) s: 158-163. (Haziran 2010)
Clashing Against Modernism: Culture versus Civilization and Discussions on Multicultural Conflict in the Developing Countries, The International Journal of Humanities, CGP Melbourne, Australia, Cilt: 6 Sayı:1, Yaz 2008 (Uluslararası indeksli hakemli dergi) s. 43-49. (Haziran 2008)
Uluslararası Bilimsel Toplantılarda Sunulan ve Bildiri Kitabında Basılan Bildiriler (Proceedings)
Social Project Against Othering, 4. International Conference on European Studies: Social , Economic and Political Transition of the Balkans Proceedings Book, Epoka University, Tirana, s. 37-48. (Kasım 2013)
Social Stratification and De-Construction of Politics within Population Overspill, First International Symposium on Corporate Responsibility and Sustainable Development, Metropolitan University Business Scholl, Londra, 19-20 Nisan 2011 (Nisan 2011)
Reality Shows and Isolated Socities: “Mahmut Tuncer Show” as a Case Study, The International Journal of Diversity in Organizations, Communities and Nations, CGP Melbourne Australia, Cilt: 10 Sayı:1, Yaz 2010 (Uluslararası indeksli hakemli dergi) s: 173- 184. (Ağustos 2010)
Nation States and Social Conflict in Terms of Global Depression, V. International Conference on Restructing the Economy After the Global Crisis, Erdek- Balıkesir, 27-29 Mayıs 2010, Proceedings e-Book s. 2-11. (Mayıs 2010)
1944 Pan-Turanism Movements:From Cultural Nationalism to Political Nationalism, V. International Conferance on Education, Science, Economics and the Technologies ın the Global World, Burgaz- Bulgaristan, 4-6 Eylül 2009, Academic Journal Cilt:5 Sayı:3 (Eylül 2009)
Yazılan Uluslararası Kitaplar veya Kitaplarda Bölümler
“Balkan Nationalism In Considiration of Nationalist- Revolutionary Leadership and Nationalist Turkish Literature: The Lost of Western Rumelia/ Freedom Problem/ Events- PortraitsEastern Question, imperial Policy and Balkan Nationalism (1815-1918), Burgaz, 2013. s: 61-110 (Aralık 2013)
“From the Roadmap for Islamic Societies to a Dangerous Game on Social Engineering: Turkish Democracy”, Dillemas of Democracy in the Middle East: Cases from Turkey, Jordan and Israel, Ed: Krzysztof Koscielniak, UNUM Publishing House, Cracow- 2010 (s. 121-141). (Mayıs 2010)
“The Development of Panbturkism in the Late- Otoman Era”. Global Affairs in a Turbulent World: Perspectives and Contreversies, Edited by: Yannis Stivachtis, Atiner Publications, Athens- 2008 (550 sayfa) (s: 507-527) (Şubat 2008)
His Story: Mustafa Kemal and Turkish Revoluton, iUniverse Publications, Lincoln-2007 (208 sayfa)
Ulusal Hakemli Dergilerde Yayınlanan Makaleler
Son 20 Yılda Milliyetçi Hareketten Yeni Türkiye’ye Döşenen Taşlar ve Sorunlar, 2023 De4rgisi Duvara Doğru Koşu: “Yeni Türkiye” özel sayısı Yıl. 12/ 153 s: 14-22 (Ocak 2014)
Türk Milliyetçiliği Soruşturması, Türk Yurdu cilt:33, Ocak 2013, sayı: 305, Türk Yurdu- Ankara s: 29-32 (Ocak 2013)
Milletten Milliyetçiliğe Uzanan Kuramsal Bir Değerlendirme, Türk Yurdu Cilt 32 Mart 2012 Sayı: 295, Türk Yurdu, Ankara s.329-344 (Mart 2012)
Toplumsal Belleğin Yapıbozumunda Modernite ve Temel Kavramlar: Devlet/ Ulus- Devlet/Millet, Ankara, Muhafazakar Düşünce, Yıl: 6 Sayı: 24, Nisan 2010 (Ulusal hakemli dergi) s: 89-116. (Nisan 2010)
Türkiye’de Çevreci Harekete Sağlanan Destek ve Yeşil Siyaset, TC Trakya Üniversitesi SBE Dergisi, Cilt:10 Sayı: 2, http://sosyalbilimlerenstitusu.trakya.edu.tr/ dergiaralik2008.pdf (Aralık 2008), (TÜBİTAK indeksli hakemli dergi) s 190-216. Clashing Against (Aralık 2008)
Sosyal Devletin Eğitim İşlevi, Ar. Gör. Sedef Zeyrekli ile birlikte, Üniversite ve Toplum, Cilt:8 Sayı:2, Haziran 2008, http//www.universite-toplum.org/text.php3?=368. (Ulusal indeksli hakemli e-dergi) (Haziran 2008)
Antonio Gramsci Düşüncesinde Tarihsel Blok, Hegemonya, Aydınlar ve Bunalım Süreçleri Kavramları, TC Trakya Üniversitesi SBE Dergisi, Cilt:9 Sayı: 1, http://sosyalbilimlerenstitusu.trakya.edu.tr/dergiaralik2007.pdf (Aralık 2007), (TÜBİTAK indeksli hakemli dergi) s 73-86. (Aralık 2007)
Göç Sorunu ve Gecekondulu Nüfusun İktidara Yürüyüşü,Ar. Gör. Sedef Zeyrekli ile birlikte, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, Cilt:15 Sayı:4 Ekim 2006, TODAİE, Ankara (Ulusal indeksli hakemli dergi), s: 5-16 (Ekim 2006)
Ulusal Bilimsel Toplantılarda Sunulan ve Bildiri Kitabında Basılan Bildiriler
“Çingene (Roman Alt-Kültürü Üzerinden Toplumla Bütünleşme Projesi OLarak “Sevginin Ritmi” Projesi”, Sosyal Adalet İçin İnsan Hakları Sosyal Haklar Kongresi Bildiri Kitabı, TODAİE- Ankara, s. 409-424. (Mart 2014)
Notalardan Eğitime Bir Sosyal Bütünleşme Projesi: Sevginin Ritmi, VII. Sosyoloji KOngresi Bildiri Kitabı c:1 s: 143-154, TC Sıtkı KOçman Üniversitesi, Muğla (Aralık 2013)
Türkiye’de Katılım Sorunu ve Tabandan Tavana Demokrasi İnşasında Kentsel Siyasetin Önemi, KAYSEM 2013 Kuramdan Uygulamaya Yerel Yönetimler ve Kentsel Politikalar Sempozyumu,Pegem Akademi, Ankara. s: 247-254. (Kasım 2013)
Türkiye’de Sosyal Devlet ve Yaşlı Hakları Üzerine Bir İnceleme, Gülçin CON ile birlikte,III. Uluslararası Sosyal Haklar Sempozyumu, Kocaeli Üniversitesi- Kocaeli, 25- 26 Ekim 2011, Bildiriler Kitabı s. 483-496 (Ekim 2011)
“Mutlu Vahşi”den Bilgi Çağına: Liberal Ahlak- Siyasal Özgürleşme- Teknolojik Diktatörlük Tartışması, VIII. KAYFOR (Kamu Yönetimi Forumu): Kamu Yönetimi ve Teknoloji, TODAİE, Ankara, Bildiriler Kitabı- 2011 s. 66-87 (Ekim 2011)
Türk Sağında Çokkültürlülük Yaklaşımı, V. Ulusal Sosyoloji Kongresi: Türkiye’de Güncel Toplumsal Sorunlar. Malatya, 19-23 Eylül 2006 (Eylül 2006)
Yazılan Ulusal Kitaplar veya Kitaplarda Bölümler
“Siyaset Sosyolojisi”, Çağdaş Siyasal İdeolojilerde Kuram- Yöntem- Güncel Yaklaşımlar, Paradigma Akademi Yayınları, Edirne, Ekim, 2014, s. 409-492 (Ekim 2014)
“Ülkücü Hareketin Analitik YAkın Tarihi”, Türk Milliyetçiliği: Yeni Yaklaşımlar, Yeni Tartışmalar-II, Türk Ocakları Denizli Şubesi, Denizli, Ağustos 2014 s: 359-428 (Ağustos 2014)
Milliyetçiliğin Yakın Tarihi, Cumartezleri Yayınevi 662 sayfa (Ocak 2014)
“Tarihsel Süreç İçerisinde Uzlaşıdan Çatışmaya Milliyetçilik Muhafazakarlık İlişkisi”, Türk Ocaklarının 100. Yılında Milliyetçilik ve Kimlik Tartışmaları, Konya Türk Ocağı, Konya- 2013 (9145-166) (Ekim 2013)
Çağdaş Siyasal İdeolojilerde Kuram- Yöntem- Güncel Tartışmalar, Paradigma Akademi Yayınları, Edirne- 2013 (448 sayfa) (Eylül 2013)
Türk Modernleşmesinde Temel Tartışmalar, Paradigma Akademi Yayınları, Edirne- 2013 412 sayfa (Ocak 2013)
Siyaset Bilimi’nde Kuram- Yöntem- Güncel Yaklaşımlar, “Çağdaş Siyasal İdeolojiler, Kriter Yayınevi, İstanbul- 2011 (432 sayfa) s.282-381 (Eylül 2011)
Pratikten Teoriye Milliyetçi Hareket: I.-II. cilt, Bilge Karınca Yayınları, İstanbul-2011 (624 sayfa) (Mayıs 2011)
Atatürk’ün Liderlik Sırları, Okumuş Adam Yayınları, İstanbul-2002/2004/2008/2011 (600 sayfa)
“Küreselleşme, Ulus- Devlet, Türkiye: Tarihsel Dönüşümün İç ve Dış Aktörleri”, Türk Dış Politikasında Güncel Paradigmalar, Ed: Yrd. Doç. Dr. Fahri Türk, Kriter, İstanbul-2010 (s. 129-157) (Ekim 2010)
Başkaldırı ve Uyum: Türk Muhafazakarlığı ve Nurettin Topçu, Birharf Yayınları, İstanbul-2005/ 2010 (360 sayfa)
Onun Hikayesi: Yeni Başlayanlar İçin Atatürk, Yeni Yüzyıl Yayınları, İstanbul-2009 (256 sayfa)
Türk Milliyetçiliğine Farklı Bir Bakış, Kamer Yayınları, İstanbul-1994 (192 sayfa)
Yönetilen Yüksek Lisans Tezleri
GÜNAY, Necmettin E. (2013), Türkiye Özgülünde Toplumsal Bilinç Biçimleri ve Yansımaları, TC Trakya Üniversitesi SBE, Edirne (Haziran 2013)
KAYMAZ, Cihan ()2012, Devrim Nedir? Devrim Kavramına Tarihsel Bir bakış, TC TRakya Üniversitesi Sosyalk Bilimler Enstitüsü, Edirne
ERTEM, Üner (2010), Türkiye’de Sendika- Siyaset İlişkileri: Edirne Örneği, TC Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
ATALAY, Gülşah (2009), Türkiye’de Sosyalist Sol Akımın Dönüşümü ve Doğu Perinçek, TC Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
3-CON, Emre (2008), Alman ve İtalyan Modelleri Bağlamında Faşist Devlet Sistemi (1922-1945 Yılları Arasında), TC Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne
Üye Olunan Kurum ve Kuruluşlar
Sosyoloji Derneği üyeliği
East and West Studies (Doğu ve Batı Çalışmaları Merkezi) Asil Üyeliği
Türk Eğitim- Sen
Projeler
Türkiye’de Sendika- Siyaset İlişkileri: Edirne Örneği, TC Trakya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi, Edirne, 2008-2010
Ödüller
2007-2012 Yılı TC Trakya Üniversitesi Bilimsel Yayın Teşvik Ödülü
Yabancı Dil : İngilizce
HABER
Dural: Türkeş’in ideali, Bahçeli’nin icraatı
GÜLİZAR BAKİ
Zaman 16 Kasım 2014
1970’lerin ülkücüsü veya 1990’lar ve milliyetçilik denildiğinde herkesin aklına bir şeyler gelir. Peki 2010’lar… Yeni nesil ülkücüler eskilerle aynı mı? Zamanın ruhu ülkücüleri nasıl etkiledi? Eskisi gibi sokaklarda, üniversite olaylarında görünmeyen ülkücüler pasifleşti mi? Yoksa demokratikleşti mi?
Kobani eylemlerinin büyükşehirlerin sokaklarını ateş topuna çevirdiği günlerdi. İstanbul, Diyarbakır, Şırnak sokaklarında molotof kokteylleri gaz bombalarına karışıyordu. O günlerden birinde akşam geç saatte gazeteden çıktığımda Yenibosna’da birbirine paralel iki caddenin karıştığını fark ettim. Dereyolu Caddesi’nde Kobani için eylem yapanlar slogan atarak sokakları ateşe verirken, bir üst caddede bozkurt işareti yapan gençler İstiklal Marşı okuyordu. Günlerdir polis ve eylemcilerin sonu kanlı biten karşılaşmaları olmuştu ama aralarında birkaç bina olan bu iki grubun karşı karşıya gelme ihtimali beni ürkütmüştü. 90’lar, hatta 80 öncesi aklıma gelmişti. Bir süre sonra İstiklal Marşı okuyanların sesi kesildi. Kalabalık dağıldı. Olay yerine polis mi gelmişti? Vatandaşlar mı bir şey demişti gençlere? Anlayamamıştık. Sebebini ertesi günlerde ülkücü harekete yakınlığıyla bilinen haber sitelerinde yer alan yazılar ve haberlerden öğrenecektim. Genel merkez ve eski ülkücü ağabeyler gençleri uyarmış, yatıştırmıştı. Evlerine gitmelerini sağlamıştı. Çünkü Ülkü Ocakları ve MHP, olayların kendilerini ve ülkeyi ateşe sürüklemek için provakasyon nitelikli olduğunu düşünüyor. Ülkücülerin reaksiyonel davranmasını istemiyordur.
Bir süre sonra, Kobani olaylarının yatışmaya başladığı zamanlarda, sokağa çıkma çağrısı yaparak olayların başlamasına sebep olan HDP’den ilginç bir açıklama gelecektir. Ahmet Hakan’a verdiği röportajda Altan Tan, “Keşke biz de Bahçeli gibi yapabilseydik.” diyecek ve şu cümleleri kuracaktır: “Ben Devlet Bahçeli’nin siyasi fikirlerine katılmam. Ama onun son olaylardaki tavrı önemlidir. ‘Bizim partimizin amblemlerini, sloganlarını, işaretlerini kullanarak kimse sokağa çıkmasın.’ dedi. ‘Kim bizim amblemlerimizle, sloganlarımızla sokağa çıkıyorsa provokatördür, ajandır.’ dedi. Bizim de aynı tavrı sergilememiz gerekir.”
Genç ülkücüler rahatsız, ağabeyler temkinli…
Ülkücü gençler arasında, özellikle bayrak yakma, dükkânların yağmalanması olaylarından sonra siyasilerin kınamaları dışında tepkisiz kalınmasından rahatsızlık duyanlar azımsanmayacak kadar çok. Sokağa çıkmak, karşılık vermek, ülkenin sahipsiz olmadığını haykırmak, Türk bayrağına sahip çıkmak istiyorlar ama genel merkezin ‘çıkarsanız bizden değilsiniz’ uyarısı dolayısıyla yapmıyorlar. Ülkücülere yakın haber sitelerinde yer alan ziyaret, konferans ve bayramlaşma videolarında geçen konuşmalar arasında bir ülkücü, genel merkezin men etmesine rağmen ilk günlerinde Gezi Parkı’na da gittiğini anlatıyor. Şimdi de durmamaları, varlıklarını göstermeleri gerektiğini söylüyor. Fakat hürmeten itaat ediyorlar. Partinin ve parti dışındaki akilllerin yani eski ülkücülerin temkinli davranmasının sebebini ise ülkücülerin 80 öncesi gibi devletin milis kuvveti olarak kullanılmak istememesi şeklinde yorumluyorlar. 90’lardaki gibi kavgacı, eli silahlı kimseler profili de çizmek istenmiyor. Ama özellikle bayrak yakma olaylarından sonra tabanla parti yönetimi arasında sıkıntı yaşandı. Sokakta ve üniversite olaylarında taraf olması yasaklanan ülkücü gençler ise bayrak dağıtmakla yetindi.
Ülkücü gençler profil ve anlayış olarak da birbirinden epey farklı. O bilindik ülkücü imajında, hiyerarşik görünümlü yani takım elbiseli, yüzüklü olanlar da var, bunlardan rahatsız olanlar da. Özgürlük talep eden, zamanın problemlerine yeni yorumlar geliştirenler de var.
Yeni model ülkücülük mü?
Ülkücü camianın önde gelen birçok ismi yazılmaması kaydıyla konuştu. Gençler daha da temkinli. Eğer ocakta ve partide yer almak istiyorsa genel merkezin bilgisi dahilinde konuşmalılar. Bu sebeple 2010’ların akademisyen ve gazeteci ülkücüleriyle görüştük. Gazeteci İsmail Türk, habererk.com sitesinin editörü ve sahibi. Kobani olayları sırasında izlenen tavrı, yeni bir MHP ve ülkücülük anlayışı olarak okuyor. Yeni ülkücü hareketin geçmişte yaşadıklarından ders aldığını reaksiyoner değil aksiyoner, oyuna gelen değil oyunu kuran pozisyonunda hareket ettiğini söylüyor. Kendi hayat hikâyesinden örnek veriyor bunu anlatırken. İhtilal döneminde yediği kurşunların, Mamak’ta gördüğü işkencelerin (Muhsin Yazıcıoğlu ile aynı koğuşta kalıyormuş) izlerini vücudunda taşıdığını söylüyor ve, “Bizler, yeni nesil ülkücülerin böyle şeyler yaşamasına izin vermeyeceğiz.” diyor. Devlet Bahçeli’nin bu konudaki tavrını takdir ediyor.
Pamukkale Üniversitesi Mülkiyet Koruma ve Özel Güvenlik Bölüm Başkanı İkbal Vurucu‘yeni nesil bir ülkücülük’ kavramını kullanıyor ve bunu şöyle açıklıyor: “Şunu özellikle belirteyim, ülkücüler son 10 yıllık dönemde rasyonel bir zemine kendilerini çektiler. Bizatihi partinin veya ülkü ocaklarının dışında hatta ocak ve partiye rağmen ülkücü olan çok güçlü bir potansiyel ülkücü gençlik söz konusudur. Benim de içinde olduğum bu ülkücülere ‘yeni nesil ülkücüler’ diyorum.” Gazeteci İsmail Türk, bu konuda MHP’yi yönetenlerin zamanın ruhunu okumakta geç kaldığını düşünüyor: “Gençler zamanın ruhunu okuyor ama mevcut erk bu manada statükonun yanında yer aldı. Bu yüzden MHP’nin oyları AKP’ye kaydı. Eminim ki AKP’nin minimum yüzde 15’i MHP’nin. Günümüzü okuyan bir parti olsa çok daha fazla oy alır.”
Ben bilmem reisim bilir!
Fırat Üniversitesi öğretim görevlisi Fırat Kargıoğluise ülkücü profildeki değişimi zamanın ruhuna bağlıyor: “Yeni nesil ülkücü olup, ‘Ben bilmem, reisim bilir’ diyenler, entelektüel birikim bakımından yetersiz. Asosyal olanlar da var; eski nesil ülkücü olup, gayet özgürlükçü tavırlar sergileyenler, şimdiki nesilden bilim ve teknolojideki gelişmeleri daha sıkı takip edenler, hemen her toplumsal soruna karşı söylem ya da eylem geliştirenler de… Ayrıca nesiller arasındaki farkların dönemsel nedenleri olduğunu, dolayısıyla her dönemin kendi içinde değerlendirilmesi gerektiğini de hesaba katmak gerekir. Soğuk Savaş Dönemi (20. yüzyıl) Türkiye’sinde ülkücü olmak ayrı, Postmodern Dönem (21. yüzyıl) Türkiye’sinde ülkücü olmak ayrıdır.”
İngiliz İşçi Partisi gibi olmak…
Trakya Üniversitesi’nden Doç. Dr. Baran Dural, MHP ve ülkücü hareketteki değişimin dönüm noktasının 12 Eylül olduğunu düşünüyor. Dural’a göre medya bu değişimi 1999 seçimleriyle fark etti. Dural, Türkeş’in ideali, Bahçeli’nin ise icraatı olan bu değişimle Milliyetçi Hareket, siyasal düzlemde salt ideoloji partisi olmaktan çıkartılıp, ideolojik omurgalı kitle partisine dönüştürüldüğünü düşünüyor ve ekliyor: “Sanırım istenen İngiliz İşçi Partisi modeli bir yapılanmayı Türkiye’ye ve Türk milliyetçiliğine özgü şartlarda harekete geçirmek olsa gerekti.”
Dural, bu değişimin sac ayaklarının birinin Milliyetçi Hareket’i sadece ulusal güvenlik ve terör konularında anımsanan bir ‘emniyet supabı’ olmaktan çıkarmak. Diğeri ise klasik devlet partisi arasında gösterilen MHP’yi halkın sorunlarını devlet katına taşıyan demokratik bir parti olmaya dönüştürmek. Dural, küreselleşme dalgalarında etkilenen, ekonomik taleplerine göre siyasal yargılarını keskinleştiren seçmenin ve hoşnutsuzların ülkücülerin değil ama Milliyetçi Hareket’in yeni tabanını oluşturduğunu düşünüyor.
Ülkü Ocakları bugünün ülkücüleri için nedir?
70’lerin ülkücüleri ülkeyi ve milleti komünistlerden koruyordu, 90’larda ülkenin bölünmesini engelliyordu. Söylemler ve sloganlar bile bunu ifade ediyordu, ülkücü kavga, ülkücü dava. Bugünün genç ülkücüleri kendilerini anlatırken ‘ülkücü anlayış’ diyor.
Peki, Ülkü Ocakları bugünün ülkücüleri için nedir? Bir STK mı, gençlik kolları mı? Ne yapar ülkü ocakları? Geçmişte dershanelerin ve Anadolu çocuklarının katılacağı kültürel aktivitelerin neredeyse olmadığı zamanlarda Ülkü Ocakları önemli bir boşluğu dolduruyordu. Konferansları, müzik kursları, eğitim faaliyetleriyle. Bir dönem Türkiye genelinde ocak sayısı bin 300’ü aşmıştı. Ama bugün daha siyasi bir profili var. Yapılan kültürel aktivitelere katılım eskiye oranla çok az. Bir ülkücü, “Cemaatler, belediyeler bize yapılacak kültürel aktivite bırakmadı.” diyor. Ocak yönetimi yardım organizasyonları, farkındalık oluşturmaya yönelik faaliyetlerle ocağa hareketlilik kazandırmaya çalışıyor. Doç. Dr. Baran Dural, ülkü ocaklarının işlevinin değiştiğini söylüyor: “İdeolojik donanımdan ziyade günlük hayat kavgaları nedeniyle milliyetçi harekete yönelen yığınlar, bu hareketle milliyetçilik paydası üzerinden iletişim kuruyor. Ancak bir de hareketin temel ideolojik omurgası, misyonu, vazgeçemeyeceği hedefleri var. İşte bunları Ülkü Ocakları temsil ediyor. Sadece hayat kavgası değil, bir siyasal hareketle ideolojik olarak da bütünleşmek isteyenler artık hem ideolojik bilgilerini, bu bilgilerin nasıl pratize edilebileceğini, ideolojik kanadın kadrolarının devşirilme işlemini Ülkü Ocakları aracılığıyla karşılayacak. Ülkü Ocakları henüz sivil toplumcu bir politika izlemeyen ama siyaseti sivil toplumun içinde yapmaya çalışan MHP’nin sokaktaki vatandaşa ulaşma gereksinimine de yardımcı olabilir.”
İkbal Vurucu’ya göre Ülkü Ocakları 70’lerdeki fikirsel işlevini yerine getiremiyor: “Eğer getirseydi 2000’lerin başından beri kaliteli ve nitelikli bir gençlik yetiştirilmiş olurdu. Ocak kendini eğitimden ve fikirden soyutladı. Bugün Ocaklar bir dergi temsilciliği olarak varlığını sürdürüyor. Yani bağımsız bir dernek de değil. Bu statüde bırakılması partinin kontrolü dışına çıkmaması amaçlanmış olabilir.”