Clemens Holzmeister Biyografisi
Avusturyalı mimar ve tasarımcı.T.B.M.M. binasının mimarı.
Clemens Holzmeister, 27 Mart 1886‘da Tirol’de Fulpmes kentinde ( Avusturya ) doğdu. Babası Johann Holzmeister kahve ticaretiyle uğraşıyordu. Ailenin bir önceki kuşağı Avusturya‘daki kötü ekonomik koşullardan dolayı Brezilya‘ya yerleşmişti. Kahve işi Brezilya’dan onlara kalan bir işkoluydu. Clemens Holzmeister, Avusturyalı aktris olan Judith Holzmeister‘ın (Doğum Tarihi: 14 Şubat 1920) babasıdır.
1906-1913 yılları arasında Viyana Teknik üniversitesi’nde Mimarlık eğitimini tamamladı, 1919’da Roma Dönemi’nden başlayarak kilise yapımını inceleyen tezi ile doktor ünvanını aldı. Avusturyalı tasarımcı., Avusturya Akademisi mezunu Prof. Clemens Holzmeister, yaşamı boyunca Ankara‘da bulunan Türkiye Büyük Millet Meclisi dahil olmak üzere 673 projeyi gerçekleştirmiştir.
1919-1924 yılları arasında İnnsbruck’ta Devlet Yapı Sanat Okulu’nda öğretim görevliliğinin yanısıra kilise yapıları gerçekleştirdi ve Unterberger’de ideal tasarımlar sergisini açtı. Viyana Krematoryumu’nun tasarımı ve yapımı ile görevlendirilen Holzmeister 1924 yılı başlarında tamamladığı bu yapıyla Avusturya’da tanınmaya başladı. Yine aynı yıl Viyana Güzel Sanatlar Akademisi’nde öğretim üyesi ve yönetici olarak göreve başladı. 1933-1937 yılları arasında aynı kurumun rektörlüğünü üstlendi.
1924’te Viyana‘da bir toplu konut uygulaması gerçekleştiren Holzmeister 1926’dan 1938’e değin sürecek olan Salzburg Festspielhaus’un yenileme çalışmalarını başlattı. 1928-1933 arasında Viyana’daki akademik çalışmalarının yanısıra Düsseldorf Güzel Sanatlar Akademisi’nde de dersler verdi. Almanya‘daki bu akademik çalışmaları sırasında 1929’da daha sonra Adolf Hitler rejimince yıktırılan ve mekan açısından dönemin en etkileyici yapılarından biri sayılan Schlageter Anıtı’nı gerçekleştirdi. 1929 ile 1933 yılları arasında Blankenese, Merdingen, München-Gladbach, Cleve ve Berlin Lilienstrasse Kiliseleri Holzmeister’ın Almanya’daki diğer uygulamaları oldu. Aynı yıllarda Avusturya’da Linz’de Kreuzschwestern Okulu, Krim Kilisesi, Bad Ishl’de Dinlenme Evi, Grinzing’de Okul, Dornbach Kilisesi, Vogelweidplatz Kilisesi ve Viyana Radyoevi’ni inşaa etti. Hitler rejiminin baskıları nedeni ile 1933’te Düsseldorf’taki akademik görevinden ayrılmak zorunda kaldı.
Holzmeister, yeni TBMM binasının yapımı için 11 Ocak 1937’de çıkarılan bir yasa ile açılan Türkiye Büyük Millet Meclisi uluslararası mimari proje yarışmasının birincilik ödülünü Atatürk’ten aldığı sırada ve 1938 yılında Avusturya’nın Adolf Hitler tarafından işgali nedeniyle ülkesine dönmeyip Türkiye’de yaşamayı tercih etti. Viyana’dan ayrılarak İstanbul’a yerleşti. Holzmeister, bu dönem içinde 1940-49 yılları arasında (İTÜ‘de), İstanbul Teknik Üniversitesi’nin Mimarlık Fakültesinde profesör olarak görev yaptı, mimarlık dersleri verdi.
Daha önceleri 1927-1938 yılları arasında Viyana’daki bürosunda tasarladığı projeleri gerçekleştirmek için Ankara’ya gelen Holzmeister, Türkiye’nin yeni biçimlenen başkentinde çok sayıda kamu yapısı tasarlayıp gerçekleştirme olanağı buldu.
Atatürk‘ün ölümünden sonra açılan Anıtkabir proje yarışmasında da Holzmesiter yer alacaktı. Ama tepkiler üzerine yarışmaya Türk mimarlar da davet edildi. Ve biraz da bu baskının sonucu olsa gerek Emin Onat ve Orhan Arda‘nın projesi birincilik kazandı.
Aynı yıllarda, Brezilya‘ya giderek; Belo Horizonte Katedrali’ni ve Rio’da Prafektur’u tasarladı. 1951’de Graz Teknik Yüksekokulu’nda şeref doktoru ünvanını , 1953’te Avusturya Devlet Mimarlık Büyük Ödülü’nü aldı ve 1950’de Viyana Güzel Sanatlar Akademisi’ndeki görevine yeniden getirildi. 1954 1957 yılları ar arasında Salzburg’daki Festspielhaus’un 1926’dan beri devam eden yenileme ve geliştirme çalışmalarını tamamlayan Holzmeister, 1961’de akademiden emekli olup ve Salzburg’da çalışmalarına devam etti.
Holzmeister 1947 yılına kadar İstanbul’da sonrasında ise Ankara’da bulundu. 1954 yılında ise Viyana’ya geri döndü.
Çok az sayıda mimarın elde edebileceği bir ayrıcalık olan yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti devletinin yönetim merkezinin, en önemli binalarının tasarlanması görevi, Holzmeister’ı o yılların en önemli ve en güçlü mimarı konumuna getirdi. Holzmeister, bu kamu yapılarını genç Türk devletinin gücünü ve kararlı kalıcılığını göstermek için; anıtsal klasikçiliğin yanısıra modern mimarlık anlayışı ile tasarlayıp uyguladı.
Avusturyalı mimar Clemens Holzmeister, iki dünya savaşı arasındaki yıllarda tasarladığı anıtlar, kiliseler, tiyatro yapıları ve opera sahneleriyle ünlendi. Kayda geçmiş 700’e yakın projesini hayata geçirdiği ülkeler arasında en başta Avusturya, Almanya ve Türkiye geliyor. Clemens Holzmeister, Türkiye’de cumhuriyetin kurulduğu yıllarda yönetimin “resmi mimarı” olarak tanındı. 1927-37 yılları arasında gerçekleştirdiği ilk 15 eseri içinde, Cumhurbaşkanlığı Köşkü’nün yanı sıra, Ankara’nın bakanlıklar bölgesini oluşturan binalar yer alıyor.
Holzmeister 1978’de son olarak Ankara’yı ziyaret edip 1963’de tamamlanan Türkiye Büyük Millet Meclisi binasının genişletilmesi çalışmalarına katıldı.
Holzmeister 12 Haziran 1983 yılında Hallein – Salzburg, Avusturya’da 97 yaşında vefat etti.
Ödül Aldığı Yarışmalar :
Türkiye Büyük Millet Meclisi Binası, 1. Ödül, 1938
Projelerinden bazıları :
Milli Savunma Bakanlığı Binası (1927-30)
Milli Eğitim Bakanlığı Binası (1929-34)
Güven Anıtı (1931-36)
Çankaya T.C. Cumhurbaşkanlığı Köşkü (Pembe Köşk) (1931-32) (Anton Hanak ve Joset Thorak ile)
Ulus Merkez Bankası Binası (1931-33)
İçişleri Bakanlığı Binası (1932-34) ve arkasında yer alan Vilayet Meydanı(1933-35)
Yargıtay (İktisat ve Ziraat Vekaleti) Binası (1930-34)
Bayındırlık Bakanlığ(Nafıa Vekaleti) Binası (1931-34)
Ulus Emlak Kredi (Emlak ve Eytam) Bankası Binası (1933-34)
Türkiye Büyük Millet Meclisi Binalar Topluluğu (1938-63)
Avusturya Büyükelçiliği (1936)
Ankara Harp Okulu Binası (1930-35)
Ankara Orduevi Binası (1930-35)
Genel Kurmay Başkanlığı Binası (Erkan-ı Harbiye Binası) (1930)
Holzmeister’ın Ankara’daki önemli eserleridir.