X

François Boucher

François Boucher

François Boucher Biyografisi

Fransız Rokoko ressamıdır.

François Boucher, 29 Eylül 1703 tarihinde Paris, Fransa’da doğmuştur. Annesinin adı Elizabeth Lemesle, bir süslemeci olan babasının adı Nicolas Boucher’dir. Resim eğitimine babası yanında çırak olarak çalışarak başladı. 17 yaşında iken hazırlamış olduğu bir eser günün tanınmış ressamlarından olan François Lemoyne‘un ilgisini çekti ve Lemoyne onu atölyesinde çırak olarak ressamlık eğitimine devam etmesini sağladı. 3 ay sonra da gravürcü olan “Jean-François Cars“un atölyesinde çırak olarak çalışmaya başladı. Bu dönemde gravürcülük ve ressamlık prensiplerini öğrendi ve hem de basımı yapılacak kitaplar için gravür desen taslağı yapmak, gravür hazırlamak ve bunların basımlarını sağlamakla uğraştı.

Jean-François Cars“un atölyesinde çırak olarak çalışıyorken 1722 yılında atölyeye sipariş edilen ünlü Fransız ressamı Antoine Watteau (1684–1721)’nun tablolarının gravürlerinin yapılması işinde 351 eserden 129’nun gravürünü yapmıştır.

1723 yılında katıldığı yarışmaya “Evilmérodach, fils et successeur de Nabuchodonosor (Nabulkadnezar’in Oğlu ve Halefi Evilmérodach)” adlı bir tablo ile katılıp bu yarışmayı kazandı ve Resim eğitimi bursu olan “Grand Prix de Rome” ödülünü aldı. Ama bu bursu veren Fransız “Académie Royale de Peinture et de Sculpture (Resim ve Heykel İçin Kraliyet Akademisi)” yüksek eğitim kurumunun finansal sorunları dolayısıyla 1727 yılına kadar bu bursu kullanamadı.

François Boucher, burslu olarak İtalya’da Roma’ya gittiğinde Fransız ressam “Carle Van Loo” ve yeğenleri “François van Loo” ile “Louis-Michel van Loo”nun atölyesinde çıraklıkla ressamlık eğitimini yaptıktan sonra 1731’de Paris‘e döndü. Burs aldığı akademik kuruma asistan öğretmen olarak katıldı. Bu sırada Paris’te portreci ressam olarak isim yaptı.

1734 yılında Torquato Tasso‘nun 1554 yılında yazdığı Kurtarılmış Kudüs şiir eserinden ilham alan “Rinaldo ve Armida” adlı büyük tablosunu giriş eseri olarak sunarak bu tarihte bu önemli sanat akademisi kurumuna “asil öğretmen üye” olarak kabul edildi, Böylece sanat akademik kariyerine de katılan Boucher sonra bu kariyerde de ilerleyerek 1735 yılında “Yardımcı Profesör” ve sonra Profesör ve bu Akademi Rektörü görevlerine de atandı.

François Boucher, “Rinaldo ve Armida” tablosunu yaparken kendine modellik yapan 17 yaşında Marie-Jeanne_Buzeau ile 21 Nisan 1733 tarihinde evlilik yaptı. Bu evlilikten çiftin ikisi kız olan 3 çocuğu oldu. Marie-Jeanne Buzea kocası ile birlikte çalıştı; onun tablolarının bazılarının deseninin hazırladı ve diğer bazı tabloların minyatür resim kopyalarını yaptı.

Roma’dan Paris’e döndükten sonra François Boucher, Fransa Kralı XV. Louis‘in metresi olan Madam Pompadour’un birçok portresini yapmıştır.

Madame de Pompadour portresi- 1756

François Boucher, el-işi duvar halısı tasarımcısı, tiyatro kostüm ve mizansen desinatörlüğü gibi işler de yaptı. 1734 yılında “Beauvais Fabrikası”nda el-işleme duvar halısı yapılmak üzere birkaç desen eskizi hazırladı. Daha sonra “Kraliyet Goblen Fabrikası” için çok sayıda el-işleme duvar halıları tasarımları yaptı. Bu fabrikada el-işleme duvar halısı yapılmak üzere hazırladığı desen eskizlerinden işlenen halılar asiller ve zenginler arasında çok popüler oldu. Tiyatro oyunları, müziksel gösteri eserleri ve operalar için kostümler ve mizansen dekorasyonları üzerinde çalışmaları ile de isim yapmıştır.

1757 ile 1767 arasında “Sevr Fabrikası” porselen seramik ve çini ürünleri için gayet süslü desen ekizleri hazırlamıştır. Bazen “putti” olarak anılan küçük nü çocuklar figürleri desenleri “Bucher Çocukları” olarak adlandırılarak birçok porselen eşyayı süslemekte kullanılmıştır.

1765 yılında Roma‘da iken usta hocası olan ressam “Carl Van Loo”un ölmesi üzerine onun yerine Kral XV. Louis tarafından “Premier Peintre du Roi (Kralın Birinci Ressamı)” olarak görevlendirildi.

18. yüzyıl Batı Avrupa resim ve dekoratif sanatının en iyi tanınmış ressamı olan François Boucher, Rokoko akımının önemli temsilcisidir. François Boucher, tablolarının konuları genellikle antik klasik temalar, dekoratif alegoriler ve pastoral peysajlardır ve cinsel hislere hitabeden gayet erotik nü ve Venüs tabloları yapmıştır. Özellikle gayet seksapelli ve hatta erotik çıplak kadınlar (nü) resimlerini çok tercih etmekte ve bunlara “zarafetler tablosu” ismi vermekteydi.

François Boucher, 1741 yılında “Versay Sarayı“nın ve 1746 yılında “Fontainebleau Şatosu”nun renovasyonu ve yeniden dekore edilmesine katkıda bulundu. Kendine sanat hamisi olan Madam Markiz Pompadour’un ikametgahı olan Meudon’daki “Belvue Şatosu” ve buradaki “Crecy Salonu”nun yeniden dekorasyonuna büyük katkılar yaptı.

François Boucher, 30 Mayıs 1770 tarihinde Paris, Fransa’da 67 yaşında ölmüştür.

Kategoriler: F
Benzer Biyografiler